Prosím, pomôžte mojej dcérke!

Autor: Michal Wiezik | 8.11.2011 o 18:05 | (upravené 8.11.2011 o 20:19) Karma článku: 15,94 | Prečítané:  5913x

Moja dcérka je našťastie zdravá, ako psychicky tak aj fyzicky a netrpí ani hmotnou núdzou, takže nejde o žiadnu empatickú pomoc s "modrými krídlami motýľa", onkologickým podtónom, či hodinovou mzdou. Moja dcéra má iný problém, s riešením ktorého sa na čiatateľov tohto blogu obraciam. Je žiačkou tretieho ročníka základnej školy.

To samo o sebe problémom nie je. Problém má, i keď si to možno neuvedomuje tak vypuklo ako ja, so študijnou literatúrou. A znova nejde o to, že by nemala učebnice, tak ako donedávna. Zásadný problém vidím v obsahu učebnej látky v týchto študijných "pomôckach".

Neviem, možno som staromódny, ale súčasné učebnice mi akosi nevyhovujú. Ja som vyrastal na starých množinových matematikách a slovenských jazykoch s dvojfarebnými ilustráciami tlačenými na pijavom papieri vydávaných v rámci centralizovaného SPN (Slovenské pedagogické nakladateľstvo), ktoré sa graficky súčasným učebniciam - zošitového formátu - určite nevyrovnali, ale čo sa týka obsahu a konzistentnosti učiva nepamätám si, že by som v nich nachádzal nejaké slabiny.

Viem si predstaviť, že autori súčasných učebníc sa vezú na vlne moderných pedagogických princípov založených (nezasvätene predpokladám) na tvorivosti a aktívnom prístupe žiakov, len mám stále silnejší pocit (a ten sa žiaľ objavil už v časoch kedy sme boli konfrontovaní s prváckymi učebnicami), že autori učebníc zabúdajú na vek a predpokladaný intelekt žiakov, ktorým úlohy v učebniciach adresujú. Navyše, až príliš často zadania úloh obsahujú logické chyby, edukatívne časti majú zas chyby faktické. Stáva sa, že v rámci príkladov z matematiky na odčítanie, v rozpore s osnovami, sú žiaci nútení odčítať väčšie číslo od menšieho (648 - ? = 852), pár krát som bol svedkom, ako sa v desiatich príkladoch vyskytli dva razy tie isté úlohy. Pestro pôsobiace príklady na sčítanie a odčítanie boli nečitateľné, nakoľko neboli písané v riadkoch, ale rôzne poskláňané, často aj pod 180 stupňovým uhlom - teda dolu hlavou. Paráda! Moderné pedagogické metódy, hlavne aby bola zábava.

Pravdepodobne v tomto - po zábave bažiacom duchu bola zadávaná aj dnešná domáca úloha zo slovenčiny. Na strane 29, úloha č. 21 zameraná na prácu s vybranými slovami po "B" znela:

Prečítaj dvojice slov. Použi ich vo vtipnej vete.

byť - bylina;  býk - bývať; aby - dobytok

Snažil som sa, ozaj som sa snažil, dať dvojice slov do súvisu v jednej vete, ktorá by bola vtipná. Asi je to mojou skazenosťou, ale dokázal som si predstaviť jedine vety s pejoratívnym prípadne sexuálnym  podtónom. A nemyslím si, že by tento druh vtipu dokázala triedna pani učiteľka náležite oceniť v zošite s domácou úlohou mojej dcéry. Niečo slušné ale vtipné, tretiacke, mi nenapadlo.

Prosím Vás preto, pomôžte, a poraďte, ako by táto úloha mohla byť úspešne vyriešená na úrovni tretiaka základnej školy.

Riešenie, ktoré vytvorila moja dcérka, má, nie jej vinou, azda až na poslednú vetu, pomerne "nevtipný" charakter:

Chcem byť bylina. Býk chce bývať v skrini. Chcem, aby dobytok nebol dobytok.

Som zvedavý, čo na to povie p. učiteľka :)

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?